top of page
Touchscreen Computer

Algemene voorwaarden


ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENERS (B2B)


Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:

Professional Help: de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Professional Help gevestigd te Deventer, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 78094089.

Opdrachtgever: de rechtspersoon in opdracht van wie Professional Help werkzaamheden verricht, dan wel met wie Professional Help een overeenkomst aangaat;

Overeenkomst: de overeenkomst tussen Professional Help en de opdrachtgever.


Artikel 2: Algemeen

2.1 Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Professional Help en de opdrachtgever waarop Professional Help deze Algemene Voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze Algemene Voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.2 De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Professional Help, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2.3 Eventuele afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

2.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5 Indien een of meerdere der bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Professional Help en de opdrachtgever zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

2.6 De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaats- verplichtingen.


Artikel 3: Aanbiedingen en offertes

3.1 Alle aanbiedingen zijn hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn voor aanvaarding is genoemd.

3.2 Professional Help is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de opdrachtgever schriftelijk of elektronisch binnen 30 dagen worden bevestigd. De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Professional Help opgegeven eisen en specificaties van de prestatie en andere gegevens waarop Professional Help haar aanbieding baseert.

3.3 Indien een opdracht op basis van nacalculatie wordt geoffreerd, dienen de geoffreerde prijzen slechts als richtprijs, de daadwerkelijk door Professional Help gemaakte kosten zullen worden doorberekend.

3.4 Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Professional Help daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand.

3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Professional Help niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

3.6 Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.

3.7 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

3.8 Het is niet toegestaan om kopieën te maken van een door Professional Help opgestelde offerte en de daarbij behorende bescheiden.

3.9 Kennelijke fouten of vergissingen op de website, in folders, publicaties en vermelde gegevens binden Professional Help niet.

3.10 Professional Help heeft het recht om onder opgave van redenen opdrachten niet te accepteren of uitsluitend te accepteren onder de voorwaarde dat de opdrachtgever het factuurbedrag of een deel daarvan vooruitbetaalt dan wel dat de opdrachtgever een vorm van zekerheid stelt in welk geval de opdrachtgever dienovereenkomstig wordt ingelicht.


Artikel 4: Totstandkoming van de overeenkomst

Overeenkomsten en wijzigingen daarvan komen tot stand op het moment dat de opdrachtgever deze schriftelijk of elektronisch heeft geaccepteerd dan wel op het moment dat Professional Help feitelijk begint met de uitvoering.


Artikel 5: Uitvoering van de overeenkomst

5.1 Alle verbintenissen van Professional Help voortvloeiend uit de overeenkomst zijn inspanningsverbintenissen.

5.2 Professional Help zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.

5.3 Professional Help zal haar werkzaamheden binnen het kader van de opdracht en in samenwerking met de opdrachtgever naar eigen inzicht uitvoeren en daarover verantwoording afleggen aan de opdrachtgever. Professional Help is niet verplicht om aanwijzingen van de opdrachtgever aangaande de systematiek waarop de opdracht door Professional Help wordt uitgevoerd op te volgen.

5.4 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, is Professional Help bevoegd met voorafgaande toestemming van de opdrachtgever bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

5.5 Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat Professional Help tijdig kan beginnen aan de opdracht.


Artikel 6: Verplichtingen van de opdrachtgever

6.1 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, bescheiden, apparatuur of ruimtes, waarvan Professional Help aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig beschikbaar zijn. Tevens dient de opdrachtgever Professional Help alle bevoegdheden en autorisaties te verlenen die nodig zijn om de opdracht naar behoren uit te voeren.

6.2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Professional Help ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.

6.3 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de medewerkers van de organisatie van de opdrachtgever die bij de werkzaamheden betrokken zijn, tijdig beschikbaar zijn.

6.4 De opdrachtgever dient zich te onthouden van gedragingen welke het voor Professional Help onmogelijk maakt de opdracht naar behoren uit te voeren.

6.5 Indien door Professional Help ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de opdrachtgever of een door de opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

6.6 Professional Help gaat ervan uit dat de opdrachtgever al zijn wettelijke verplichtingen nakomt.

6.7 Opdrachtgever vrijwaart Professional Help voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.

6.8 De opdrachtgever vrijwaart Professional Help voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de opdrachtgever toerekenbaar is.

6.9 De opdrachtgever is gehouden Professional Help onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.

6.10 Indien de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan verwoord in dit artikel, heeft Professional Help het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

6.11 Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert Professional Help de betreffende bescheiden.


Artikel 7: Contractduur opdracht

7.1 De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.

7.2 Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.


Artikel 8: Wijziging van de overeenkomst

8.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

8.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Professional Help zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

8.3 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Professional Help de opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.

8.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Professional Help daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.


Artikel 9: Honorarium

9.1 Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst enkel schriftelijk een vast honorarium overeenkomen.

9.2 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Tot de werkelijk bestede uren wordt ook gerekend 50% van de reistijd die voor de uitvoering van de opdracht nodig is. De reiskosten en mogelijke andere vaste kosten zijn niet in het honorarium opgenomen. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Professional Help, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.

9.3 Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.

9.4 Professional Help mag enkel een vast overeengekomen honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Professional Help, dat in redelijkheid niet van Professional Help mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.

9.5 Indien geen vast honorarium is overeengekomen, is Professional Help gerechtigd het uurtarief te wijzigen.

9.6 Professional Help zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het uurtarief schriftelijk of elektronisch kenbaar maken. Professional Help zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.

9.7 De opdrachtgever is in geval van een verhoging van het uurtarief gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. De opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van het uurtarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.


Artikel 10: Betaling

10.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, op een door Professional Help aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening.

10.2 Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan Professional Help te verrekenen met een vordering op Professional Help.

10.3 Facturatie geschiedt maandelijks.

10.4 Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Vanaf dat moment is Professional Help gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
De opdrachtgever is dan wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige factuurbedrag. Indien de opdrachtgever na aanmaning en ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan Professional Help de vordering uit handen geven, in welk geval de opdrachtgever naast het dan verschuldigde totale bedrag en de wettelijke rente tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten en overige schade.

10.5 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van Professional Help op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

10.6 Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Professional Help te betalen.

10.7 Professional Help kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken, vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat de opdrachtgever alle aan Professional Help verschuldigde bedragen betaald heeft.


Artikel 11: Klachten

11.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever direct aan Professional Help kenbaar te worden gemaakt. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Professional Help in staat is adequaat te reageren.

11.2 Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever Professional Help de gelegenheid te geven de gegrondheid van de klacht te onderzoeken en indien nodig de gelegenheid te geven om alsnog de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.

11.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Professional Help slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15 van deze algemene voorwaarden.

11.4 Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.


Artikel 12: Overmacht

12.1 Professional Help is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt.

12.2 Voorts is Professional Help bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

12.3 Professional Help is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst op te schorten, indien:

na het sluiten van de overeenkomst Professional Help ter kennis is gekomen, omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond te vrezen bestaat dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt;

de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.

12.4 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Professional Help op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Professional Help de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de overeenkomst.

12.5 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Professional Help in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan Professional Help kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Professional Help onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Professional Help kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.

12.6 Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan Professional Help niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Professional Help niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.

12.7 Professional Help is in het geval als bedoeld in het zesde lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Professional Help als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.


Artikel 13: Teruggave ter beschikking gestelde zaken

13.1 Indien Professional Help aan de opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld, is de opdrachtgever gehouden deze zaken binnen 14 dagen na beëindiging van de overeenkomst in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.

13.2 Indien de opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, in gebreke blijft met de in lid 1 van dit artikel genoemde verplichting, heeft Professional Help het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op de opdrachtgever te verhalen.


Artikel 14: Verzekering

Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van Professional Help die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.


Artikel 15: Aansprakelijkheid en verjaring

15.1 Professional Help kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van:

een gebeurtenis, die in feiten buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals verder omschreven in artikel 18 van deze algemene voorwaarden;

enige daad of nalatigheid van de opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de opdrachtgever te werk zijn gesteld.

15.2 Professional Help is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Professional Help is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Professional Help kenbaar behoorde te zijn.

15.3 Professional Help is niet aansprakelijk voor schade welke is veroorzaakt doordat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen verwoord in artikel 6 van deze algemene voorwaarden heeft voldaan.

15.4 Professional Help is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

15.5 Professional Help aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van Professional Help in, de opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.

15.6 Indien Professional Help aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

15.7 Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.

15.8 De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als Professional Help aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door Professional Help bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.

15.9 De in deze Algemene Voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Professional Help of haar ondergeschikten.

15.8 Alle aanspraken jegens Professional Help die niet binnen 2 jaar na hun ontstaan schriftelijk bij Professional Help zijn ingediend, vervallen door verjaring.


Artikel 16: Aansprakelijkheid opdrachtgever

16.1 Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.

16.2 Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.


Artikel 17: Vrijwaring

17.1 De opdrachtgever vrijwaart Professional Help tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

17.2 De opdrachtgever vrijwaart Professional Help voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.


Artikel 18: Overmacht

18.1 Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.

18.2 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 2 maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

18.3 Voor zover Professional Help ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Professional Help gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. De opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.


Artikel 19: Geheimhouding

19.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.

19.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak, Professional Help gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Professional Help zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Professional Help niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

19.3 Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van Professional Help een onmiddellijk opeisbare boete van € 10.000,- voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 1.000,- voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan opdrachtgever kan worden toegerekend.

19.4 Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.

19.5 Het verbeuren van de in het derde lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Professional Help waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.


Artikel 20: Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

20.1 De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van Professional Help totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan Professional Help zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

20.2 Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Professional Help het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.

20.3 Professional Help is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.

20.4 Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft Professional Help het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.

20.5 In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.



Artikel 20: Intellectuele eigendom

20.1 Alle door Professional Help verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software, etc., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Professional Help worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

20.2 Indien de opdrachtgever een factuur voldaan heeft, dan zullen alle intellectuele eigendomsrechten die betrekking hebben op de periode van die factuur, overgaan op de opdrachtgever.

20.3 Professional Help behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

20.4 Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door Professional Help aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.


Artikel 21: Slotbepalingen

21.1 Professional Help behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde voorwaarden op de bestaande overeenkomsten van toepassing te verklaren. Professional Help zal de wijziging tijdig bekend maken en de wijzigingen treden 30 dagen na schriftelijke bekendmaking in werking.

21.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

21.3 Op elke overeenkomst tussen Professional Help en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

21.4 Alle geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden worden exclusief voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Zwolle.

Datum van ingang van deze Algemene Voorwaarden: 28 september 2020

Algemene voorwaarden: Welkom
bottom of page